Polecane książki na etap samodzielnego czytania.
Dziecko, które bierze się do czytania książki powinno umieć przeczytać samodzielnie każdy wyraz, również ten o trudnej budowie fonetycznej, oraz powinno widzieć sylaby w wyrazach. Dzieci, które przeszły podstawowy kurs nauki czytania (Nauka czytania: Start) powinny doskonalić sztukę czytania na książkach, gdyż na dobre czytanie składają się dwie rzeczy:
- właściwa technika czytania (dobry kurs nauki czytania)
- doświadczenia czytelnicze (samodzielne czytanie – im więcej, tym lepiej)
Teoretycznie więc jeśli dziecko umie już przeczytać wyraz o każdej trudności, każda książka mogłaby się nadawać do czytania dla dziecka. Tak jednak nie jest. Jak więc dobrać książkę dla dziecka, na co zwrócić uwagę, aby lektura zachęcała, a nie zniechęcała?
1. Ilość tekstu na stronie
To bardzo ważne kryterium, które zapewnia satysfakcję z czytania 🙂 Łykanie strony za stroną daje niesłychaną psychologiczną przewagę i to zupełnie nie ważne, że ten sam tekst napisany mniejszym drukiem na większej stronie dziecko czytało by w taki sam sposób. Jeśli widzisz, że dziecko szybko się męczy i zniechęca czytaniem, wybierzcie książki, gdzie jest mało testu na stronie, a dużo obrazków i cieszcie się z każdej przerzuconej kartki 😉
Jeśli Twoje dziecko chodzi do szkoły i musi już czytać lektury zwróćcie uwagę na różne wydania i wybierzcie to z większą ilością stron.
2. Wielkość liter
To kolejna ważna rzecz. Na wczesnym etapie umiejętności czytania dziecko wciąż wkłada dużo trudu w rozpoznawanie kształtu liter. Im większa czcionka, tym jest mu łatwiej. Ściśle wiąże się to z ilością tekstu na stronie – im większa czcionka, tym mniej tekstu na stronie. Same zalety 🙂
3. Obrazki
Z jednej strony mogą rozpraszać, a z drugiej bardzo umilają czytanie. Można porozmawiać o tym, co się przeczytało, zobaczyć to na obrazku. Z dziećmi, które są zniechęcone do czytania wybierajcie książki z obrazkami!
4. Tematyka
Kolejne ważne kryterium (choć NIE najważniejsze, o czym przekonał się każdy, kto kupił dziecku gruby album z mnóstwem informacji w temacie pasjonującym dziecko, a album leży w kącie, po tym jak dziecko obejrzało już wszystkie obrazki…). Warto wybierać książki z dziećmi, po okładce, po tytule, nich coś je zaintryguje, zaciekawi. Jeśli w środku będą duże litery, mało tekstu na stronie i ładne obrazki, to mały czytelnik na pewno będzie zadowolony 🙂
Z jakimi książkami pracuję ja?
A teraz przejdźmy do konkretów. Z jakimi książkami pracuję na zajęciach z moimi kursantami? Jakie dawałam moim dzieciom?
Seria „Czytam sobie” wydawnictwa Egmont
To wspaniała seria, stworzona z myślą o dzieciach, które uczą się czytać. Książeczki są pisane przez znanych polskich autorów, przepięknie ilustrowane, tematyka bardzo szeroka – każdy znajdzie coś dla siebie. Na końcu książki znajduje się dyplom i 6 naklejek. Ja z dziećmi przyjęłam, że za przeczytanie całej książki jest jedna naklejka – każda była czytana co najmniej 6 razy. Bardzo przydatne są skrzydełka na okładkach, które służą za zakładki. To były pierwsze książki, które czytały moje dzieci.
Seria podzielona jest na 3 poziomy trudności. 1 i 2 różnią się tylko ilością tekstu na stronie, oba wymagają umiejętności czytania na poziomie ukończonego Etapu 2 Nauka Czytania: Start – nie mają dwuznaków i zmiękczeń przez kreskę, ale pojawia się sporo zbitek, długich wyrazów i zmiękczeń przez „i”. Ja najbardziej polecam poziom 2, choć 1 dla dziecka czytającego sylabami, ale szybko zniechęcającego się też będzie super 🙂
Poziom 3 zawiera wszelkie trudności polskiego języka, tekstu na stronie jest dużo więcej, a obrazków mało i są czarno-białe. Wg mnie trochę przesadzono z tą powagą w Poziomie 3, tematyka też bywa dosyć ciężka (np. biografie sławnych ludzi, niby fajnie, ale dużo dat i trudnych słów). Jeśli dziecko wyrosło z poziomu 2 i będzie miało trudność ze znalezieniem ciekawej książki z Poziomu 3, polecam serię, które opisuję poniżej.
Seria “Już czytam” wydawnictwa Zielona Sowa
Kolejna wspaniała seria dla dzieci, które już czytają sylabami wszelkie trudności (zaliczony Etap 3 w teście diagnostycznym), nie straszna im jest strona zawierająca 50-100 słów, a jednocześnie ceniące ciekawe przygody, tajemnice, zagadki i wspaniałe ilustracje! Książeczki są cienkie (ok 50 stron), nie mają naklejek, ale za to na końcu znajdziemy zadania odnoszące się do treści. Ta seria to wspaniała alternatywa dla Poziomu 3 z serii Czytam Sobie.
Seria “Zaopiekuj się mną” wydawnictwa Zielona Sowa
To książki dla dzieci umiejących czytać wszelkie trudności (zaliczone wszystkie etapy testu diagnostycznego), strony mają ok 100 wyrazów, są dość grube (ponad 100 stron), obrazków jest mało i są czarno-białe. Zaletą książek jest niewątpliwie tematyka związana ze zwierzątkami, w tle zawsze jakaś dziecięco-zwierzęca przygoda wciągająca i trzymająca w napięciu 🙂
Z tymi trzema seriami pracuję na co dzień i wytypowałam je jako najlepsze – oprócz tego, że ciekawe, ładnie wydane, z obrazkami, dużym drukiem i optymalną ilością tekstu, to jeszcze dość niedrogie, dobrze się po nich pisze ołówkiem (gdy trzeba zaznaczyć fragment, albo sylaby).